Vietettyämme pari päivää Dubrovnikissä päätimme vaihtaa
hieman maisemaa ja varasimme hostellihuoneen kahdeksi yöksi Korculan
kaupungista, Kroatian saaristosta. Perjantaiaamuna palautimme huoneistomme
avaimet asunnon omistajalle, vanhalle miehelle, jonka saksan kielen taito oli
yhtä erinomaista kuin itselläni. Englantia hän ei puhunut yhtään.
Lähdimme vielä aamupäivästä rannalle loikoilemaan, ja bussin
oli tarkoitus lähteä kolmelta Korculaan. Aikaa hieman vierähti, sillä Riku
halusi jälleen miljoonannen kerran jätskiä ja minun piti ostaa postimerkkejä
(alun perinhän minun ei pitänyt lähettää kenellekään postikortteja, mutta
toisin kävi, postikorttihullu on aina postikorttihullu). Dubrovnikissä oli
meneillään paljon tietöitä ja voitte vain kuvitella, että liikenteen ohjaus
niissä olosuhteissa oli eteläeurooppalaisen sekavaa. Kaikki bussit olivat
myöhässä ja tajusimme, että myöhästymme kohta linja-autosta. Teimmekin
hätäratkaisun: väärällä bussilla lähemmäs bussiasemaa ja juosten loppumatka.
 |
| "Sain susta sellaisen Baywatch-kuvan." Joo-o... |
 |
| Rikun aarteet. |
Ehdimme hyvissä ajoin perille, ja lähdin ostamaan kaupasta
kirsikoita ja vettä. Kävelin tyytyväisenä bussiasemalle, mutta siellä odottikin
karu tieto: Korculaan menevä linja-auto oli jo täynnä.
Istuin asfaltilla ja popsin kirsikoitani ja ajattelin, ettei
millään ole enää mitään väliä.
Mietimme, mitä teemme. Mennäkö takaisin kohti asuntoa ja
kysellä papalta, olisiko huone vapaana vielä seuraavanakin yönä? Riku kuitenkin
huomasi, että Splitiin lähtisi linja-auto viideltä ja tiesimme sen, että
Splitin edustalla olisi myös varmasti saaria, joille mennä lepäilemään. Ja niin
päädyimme uuteen ratkaisuun: ostimme liput Splitiin ja lähdimme syömään
viereiseen pizzeriaan ruokaa. Samalla saimme varattua Splitistä yöpaikat.
 |
| Grilliruokaa. |
 |
| Rikun pizza. |
Bussireitti oli huikaisevan kaunis, mutta itselleni tuli
hieman huono olo. Ei ikinä menty suoraa tietä, vaan aina piti mutkitella vuoren
rinnetta.
Splitissä soitimme hostellin omistajalle, voisiko hän tulla
hakemaan meidät bussiasemalta. Ja tottahan toki Josko meidät haki! Löysimme
itsemme rennosta ja viihtyisästä hostellista, jossa ihmiset nauttivat
elämästään ja matkanteosta eivätkä jaksaneet välittää huomisesta. Meidät
istutettiin heti pöytään, jossa nautimme teetä, ja
kreikkalaisatleetti-elämäntapamatkailija (näytti muiden mielestä
ruotsalaiselta, itse en tätä allekirjoittaisi) soitti kitarallaan kaihoisia
rakkauslauluja. Hostellin omistaja Josko oli oma lukunsa sinänsä: seuraava kuva
kertoo siitä, kuinka hän on jäänyt kymmenien reissaajien mieleen.
 |
| Hostellin seinä. Ja se oli täynnä näitä! |
 |
| Miksi kilpikonna? |
 |
| Koska sillä on kilpikonna! |
Kerroimme Joskolle, että olemme häämatkalla ja nyt pitäisi
päästä jonnekin saarelle rentoutumaan. No Joskollahan oli heti PowerPointilla
näytettävänään matkaehdotus: Visin saarelle Komizan kaupunkiin ja hän lupasi
järjestää, että meistä pidettäisiin huolta. Ei tarvitsisi itse huolehtia
mistään.
Vau.
Ruuan jälkeen kävimme vielä kiittämässä Joskoa ja lähdimme
satamaan päin. Paikka oli täynnä mellakkapoliiseja (siis oikeasti täynnä, niitä
oli kymmeniä!), ja mietimme, mitäköhän täällä mahtaa olla tapahtumassa. Lopulta
kysyimme sitä eräältä poliisilta, ja hän vastasi, että tänään olisi kaupungissa
homoparaati (onko se nyt oikea suomennos, englanniksi gay pride, kyllä te
tiedätte). Riku oli aivan äimän käkenä: näin paljon poliiseja yhden paraatin
takia. Ja sitten muistutin, että hei, katolinen maa…
Ostimme sataman lähettyviltä itsellemme krääsää: sandaalit,
hatun ja olkalaukun. Katamaarani lähti siis kolmelta ja täytyy heti sanoa, että
oli Rikulle ensimmäinen kerta tuollaisessa paatissa!
J Visiin
pikkukaupunkiiin saavuttaessa lähdimme jatkamaan heti matkaa Komizaan. Nousimme
linja-autolla ensimmäiseksi ylös vuoristoon ja sitten tulimme serpentiinitietä
kohti alas. Sää oli pilvinen, mutta maisemat olivat silti mahtavat.
 |
| Mille saarelle mennään? |
Meitä ei ollut Komizassa vastassa Petra, mutta kuitenkin hänen
kollegansa Tamara. Hän oli löytänyt meille kahden hengen huoneen
merinäköalalla, ja hintakin oli melko halpa. Kysyimme heti innokkaana, milloin
päästään retkelle Blue Cavelle (sininen luola), sillä Josko oli hehkuttanut
erityisesti sitä paikkaa. Pettymys olikin suuri, kun kuulimme, ettei retkeä
voida järjestää huonon sään takia.
 |
| Näköala. :) |
Lähdimme kiertelemään ympäri kylää ja kävimme pulikoimassa,
vaikka sää ei ollut aurinkoinen. Kävimme syömässä illalla ravintolassa, mutta
kokemus ei ollut mieluinen. Tarjoilija säikähti kunnolla, kun näki lappuni ja
oli aika avuton. Hän kiikutti kielikäännöksen kokille, mutta hoki yhä vain,
että ehkä jotain kalaruokaa. Yritin kysyä, kävisikö simpukkarisotto, sillä sitä
olin syönyt jo aikaisemmin. Mutta ei hän vain uskaltanut ottaa riskiä,
pyöritteli vain silmiään. Otin lopulta tonnikalasalaattia ja luulin oikeasti,
että se olisi iso annos. No kuvasta näette… Purkkitonnikalaa, tomaatteja ja
munakoisoa… Sillähän se nälkä lähtee! Hintaan verrattuna todella huvittavaa.
Olisi vain pitänyt tomerasti itse sanoa, että minä syön sitä risottoa ja otan
itse vastuun siitä, mitä suuhuni pistän.
 |
| Oli kylmää vettä... |
 |
| En tiedä, mitä tähän kommentoida... |
 |
| Mutta oli kaunista. :) |
Seuraava aamu valkeni ja lähdimme heti kyselemään,
järjestetäänkö tänään retkeä luolalle. Ei järjestetä, on edelleenkin huono
keli. Ei se meistä kovin huonolta näyttänyt… Ainakaan tuulen suhteen, aurinko
ei tosin edelleenkään paistanut. Tuli vähän petetty olo. Josko oli lupaillut
meille maat ja taivaat, ja nyt retkeä ei edes järjestetty. Yritimme kysellä,
mitä kaikkea voisimme tehdä, mutta vastaukset olivat vähäiset. Vuorikiipeily
olisi onnistunut, mutta se olisi ollut todella kallista.
Taas tuli sellainen olo, että voihan känkkäränkkä. Tilanne
olisi ollut eri, jos olisi paistanut aurinko, mutta vettä ripsi välillä
taivaalta eikä ollut mikään rantakeli. Mitä me nyt tekisimme?
Mietimme jo, että palaamme mantereelle. Sitten päätimme,
että ei vielä luovuteta. Meinasimme vuokrata skootterin, mutta Rikun ajokortti
olikin Suomessa. Lopulta vuokrasimme itsellemme polkupyörät ja suunnittelimme
reitin, jonka ajaisimme. Vuokraamosta vakuutettiin, että tiet eivät olisi
mahdottomia polkea…
Karttaan oli merkitty ravintolan paikka, mutta mitään
ravintolaa ei löytynyt. Asutusta oli melko harvassa, joten heti kun kuulimme
puhetta, kävimme pyytämässä itsellemme vettä. Ihmiset olivat todella
ystävällisiä ja englannin kielen taitoisia. Kyselivät heti, mistä olemme
kotoisin ja missä kaupungissa yövymme. Otimme pienoisen riskin, kun joimme
heidän antamaa vettä. Se oli kaivosta otettua, mutta bakteerikanta voi olla
aina erilainen. Vettä oli kuitenkin pakko saada.
Lopulta pyöräilimme määränpäähämme, ja tässä tunnelmakuvia
paikasta… Rannalle pääsy edellytti hieman vuorikiipeilyä.
 |
| Onneksi on aina ruotsalaisturisteja, jotka haluavat ottaa valokuvia. <3 |
Kello oli jo aika paljon ja halusin päästä takaisin
Komizaan, ennen kuin tulee pimeä. Rikulla oli hieman ongelmia, sillä hänen
jalkansa eivät meinaneet jaksaa polkea ja lisääntymiselimet hankasivat ikävästi
satulaan. Matkanteko helpotti, kun pääsimme jälleen mäen ylös, ja sitten
lähdimme laskettelemaan serpentiinitietä alas kaupunkiin. Ilta-aurinko oli
mahtava!
 |
| Näissä maisemissa jaksoi polkea. |
Illalla kävimme palkitsemassa itsemme ravintola-annoksella
viinin kera.
 |
| Nautinto. |
Maanantaina heräsimme auringonpaisteeseen ja kävimme
kysymässä, päästäänkö tänään sinne siniselle luolalle. No selvisikin, että
laiva on lähdössä kahden minuutin kuluttua! Onneksi matkaopas soitti laivalle
ja odottivat meitä sen aikaa, että ehdimme satamaan. Menimme hieman isommalla
paatilla Visin edustalla olevalle pikkusaarelle, ja sieltä jatkoimme pienellä
veneellä siniseen luolaan. Ja tässä taas kuvia….
 |
| Komiza. |
 |
| Kyllä, tämä luola löytyy maan päältä. |
Luolareissun jälkeen kävimme syömässä ja lähdimme takaisin
Splitiä. Splitissä kiertelimme vanhassa kaupungissa, kävimme syömässä ja
ostimme evästä Ljubljanan junaa varten. Yö junassa sujui kohtuullisesti - nukuimme, mutta hyvin katkonaisesti. Aamukuudelta vaihdoimme junaa Zagrebissa, ja vettä tuli kuin tiedätte mistä. Sellainen sää ja rumia kerrostaloja, kaupungista jäi vain todella likainen mielikuva, mutta näin on käynyt joka ikisellä rautatieasemalla. Todellisuus on jotain aivan muuta, ja Zagrebkin olisi varmasti ollut mukava kaupunki, jos siihen olisi ehtinyt tutustua.
Yhdeksän maissa saavuimme Ljubljanaan, rakkauden kaupungiin, jossa taivas itki ilosta meidän puolestamme. Meillä ei ollut hostellivarausta, mutta rautatieasemalta löytyi onneksi turisti-info, ja saimme heti tarvittavaa apua. Ensikosketus Ljubljanan rautatieasemaan oli epämiellyttävä, vessat olivat kamalia, mutta huomasin lopulta, että emme olleet edes menneet varsinaiseen asemarakennukseen.
Nyt istun H20-hostellin aulassa ja kirjoitan tätä tekstiä valmiiksi. Vettä, vettä, vettä ja paljon rakkautta.
Vau! Tuo kuva Titon luolan jälkeen (nro 21) kalliomaisemineen on tosi upea! Myöskin sininen luola on upea, vaikkakin varmasti paikan päällä vieläki vaikuttavampi. Kirjotat tosi mielenkiintosta tekstiä - saatan vaikka matkia sinuu kun itellä tulee vastaava reissu eteen. :P
VastaaPoistaJoo no eihän nää kuvat koskaan tallenna sitä fiilistä, mikä itelle näistä paikoista jää. Jaa jaa, millos suunnittelitte reissua? :D
PoistaVasta parin kesän päähän ollaa suuniteltu. Ei siis ole aikaakaa vielä päätetty, vain vuosi. :)
Poista