Irlantilaisnuoriso hiljeni jossain vaiheessa, mutta olisin
kyllä nukahtanut siinä melussakin, olin sen verran väsynyt koski- ja
linnaseikkailun jälkeen. Perjantaiaamusta kävimme ostamassa itsellemme hieman
aamupalaa ja nautimme sen hostellin takapihalla. Sen jälkeen lähdimme
vuokraamaan venettä, jotta voisimme soutaa Bled-järvellä olevalle pikkuruiselle
saarelle. Veneen vuokraus oli melko rento tapahtuma: rahat käteen ja ukko
tyrkkäsi meidät järvelle. Pelastusliivejä ei täällä kai ilmeisesti tunneta.
 |
| Ja huomioikaa soutajamme asianmukainen vaatetus... |
Bled-saari on siis ihan pikkuruinen saari pikkuruisella
Bled-järvellä. Sieltä löytyy kaksi venesatamaa, kirkko ja museo. Kirkko oli
siinä mielessä erilainen, että turistit saivat soittaa kirkonkelloa! Kelloon
liittyi toki joku legenda, ja mainitsen tässä ihan vain nopeasti, että kun
kirkonkelloa soittaa ja samanaikaisesti toivoo jotakin, toive toteutuu.
Ihmeellistä.
 |
| NÄÄIN paljon jännitti soittaa kirkonkelloja! |
Saarella oleva museo oli aivan mahtava! Joku slovenialainen
taiteilija on tehnyt kansallispukuvahanukkeja kaikista Euroopan unionin
jäsenmaista! Näyttely oli todella ihastuttava. Knsallispuvut jo itsessään ovat
todella mielenkiintoisia ja kauniita, ja vahanukkemuodossa ne olivat jotenkin
todella herkkiä ja intensiivisiä.
 |
| Tässä Suomen nuket. |
Meillä ei ollut hirveästi aikaa, joten jouduimme soutelemaan
takaisin mantereelle ja kävimme nopeasti uimassa Bled-järvessä.
Hiekkarantojahan siellä ei ole, joten aurinkoa pitää ottaa aurinkoterasseilla,
mutta se ei uimista haitannut. Järvellä oli todella paljon joutsenia ja sorsia,
ja näin lähelle ne joutsenet tulivat!
 |
| Vieläkö lähemmäs? |
Riku yritti syöttää joutsenta kädestä (niin turisti,
tietenkin olin kieltämässä, muttei uskonut!), mutta joutsen säikähti heti, kun
Riku nousi ylös. Se saikin jonkun paniikkihepulin ja yritti napata meidän
tavaroita. Kun pääsimme vähän sivummalle, olivat seuraavat turistit jo sen
kimpussa. Huoh. Ihmiset eivät vain ymmärrä, että eivät ne joutsenet siellä
turisteja varten ole.
Sitten olikin aika heittää hyvästit ihanalle Bledin
pikkukaupungille ja nousta Salzburgiin menevään junaan. Itäblokin ylitimme
kauniissa vuoristomaisemissa, ja vaihtoasemalla Villachissa huomasimme heti tulleemme
rajan yli: juna-asemat kiilsivat terästä, valinnan vapautta oli ihan liikaakin
(portaat, rullaportaat vaiko sittenkin ihan hissillä) ja heti ensimmäisenä oli
vastassa iso kyltti: tämä juna-asema on täysin savuton. Steriili, puhdas ja
hiton kallis Länsi-Eurooppa.
 |
| Olet juuri saapunut hyysäysvaltioon, jossa palkat ovat korkeita, verot ovat korkeita ja kaiken PITÄISI olla kaikin puolin kunnossa. |
Meillä oli jälleen ongelmia hostellin varaamisessa. Useat Salzburgin
hostellit olivat jo täynnä (perjantai-ilta), emmekä pystyneet varaamaan
huonetta mukavanoloisesta hotellista, koska hotelli ei hyväksynyt
PayPal-varausta. (Niin muistakaa edelleenkin, olemme yhdellä pankkikortilla
liikenteessä…) Riku soitti hotellille ja selitti tilanteemme, mutta varausta ei
voitu tehdä puhelimitse, koska meillä ei ollut kertoa luottokortin numeroita.
Meidän piti siis vain toivoa, että vapaita huoneita löytyisi vielä illallakin.
Saavuimme Salzburgiin kahdeksan jälkeen illalla, ja kaikki infopisteet
olivat kiinni. Kioskeissa myytävät kartat olivat taasen liian kalliita.
Lähdimme etsimään hostellia hieman mututuntumalla, kaksi päätien nimeä
muistissamme. Tuntui, että kävelimme ikuisuuden ja toivo meinasi jälleen loppua.
Alue vaikutti vähän oudolta ja olimme varmoja, että nyt olemme eksyneet.
Kävimme kysymässä paikallisessa Mäkkärissä, olemmeko oikealla tiellä, mutta
sieltä ei osattu auttaa. Kysyimme neuvoa lopulta taksikuskilta, joka sanoi,
että jos vielä 200 metriä jaksaisitte kävellä… No siellähän se sitten oli.
Ja löytyi vielä vapaita huoneita, jes! Ja olipa muuten kiva
paikka, Meininger-hotelli. Suosittelen ehdottomasti, kyseisiä hotelleja löytyy
Saksasta ja Itävallasta. Hotellit ovat siis eräänlainen yhdistelmä hotellia ja
hostellia: sisustukseltaan ja yleisilmeltään kuin hotelli, silti löytyy dormeja
ja keittiö, perhehuoneet on suunniteltu lapsiperheille, aamiainen on
lisämaksusta mutta sitäkin runsaampi. Elikkä todella monipuolinen yöpymispaikka
niin nuorisoporukoille kuin lapsiperheillekin. Kahden hengen huoneen voi saada
parhaimmassa tapauksessa alle 30 eurolla.
 |
| AMMUU. |
Privaattihuoneemme oli todella hieno, pesuhuone kiilsi
puhtautta, ah ihanaa!
 |
| Ja sielläkin oli lehmä! |
Kävimme vielä syömässä juuri siellä Mäkkärissä, josta emme
saaneet apua, mutta tiskilta kysyttiin heti, löysimmekö hotellin. Ainakaan
toistaiseksi Itävallan Mäkkäreissä ei tarjoilla gluteenittomia hampurilaisia,
joten sain tyytyä kanasalaattiin.
Lauantaiaamuna annoimme itsellemme luvan vain nukkua. Kun
olimme heränneet, nautimme maksullista mutta sitäkin maukkaampaa aamiasta.
Gluteenitonta leipää ei ollut tarjolla, mutta respan työntekijä katsoi minua
myötätuntoisesti ja huokaisi: ”Niin, tiedän tunteen. Itsekin keliaakikko.”
Lähdimme kävellen Salzburgin keskustaan, ja päivä oli aivan
älyttömän helteinen! Yleensä en helteestä valita, mutta jossain vaiheessa kyllä
tuntui siltä, etten jaksa kävellä edes eteenpäin. Mutta Salzburgin vanha
kaupunki oli jotain ihan mahtavaa. Ihania palatseja, kirkkoja, puutarhoja.
Törmäsimme myös muutamaan hääpariin.
 |
| Sinisiä punaisia ruusunkukkia... |
Mistä Salzburg on tunnettu? No tietysti Mozartista ja Sound
of Musicista. Mozartiin emme sen enempää tutustuneet, kunhan pällistelimme hänen
kotitalonsa ulkopuolella ja napsimme valokuvia. Mutta Panoramamuseumissa
kävimme näyttelyssä, joka käsitteli Trappin perheen historiaa, heidän musiikkiuraansa
ja siitä innoituksen saaneita erilaisia kulttuuriteoksia: elokuvia, näytelmiä,
musikaaleja jne. Näyttely oli todella mielenkiintoinen. Olen itse katsonut
Sound of Musicin tunnetuimman elokuvaversion enkä edes muistanut, että se
perustuu osittain tositapahtumiin. Jos siis joskus eksytte Salzburgiin,
kannattaa käydä museossa. Näyttely ei ollut liian pitkä mutta sisälsi kuitenkin
paljon materiaalia.
 |
| Ja tässä taas pakollinen turistikuva. |
 |
| Historian havinaa. |
 |
| Voihan sen U:n kirjoittaa näinkin. |
 |
| Vähemmästäkin hämääntyy. |
 |
| Ja tätä ajatusta hän taisi itse toteuttaa. |
 |
| Marionettinuket. |
Iltapäivästä kiertelimme kaupunkia hieman lisää ja kävimme
jälleen tutustumassa Mäkkärin ihmeelliseen ruokalistaan. Voihan kanasalaatti,
onneksi olet olemassa. Vain viisi euroa, ei mistään muualta Itävallasta saa
noin helposti ja halvalla mitään gluteenitonta. Ruuan jälkeen itsestäni tuntui
siltä, että nyt saa vanha kaupunki riittää. Helle oli todella polttava ja
kaupunki oli niin täynnä turisteja! Ihan oikeasti, se ihmisten määrä oli jotain
järkyttävää. Miten kukaan ikinä jaksaa lähteä reilaamaan elokuussa
Etelä-Eurooppaan? Kesäkuun alku Salzburgissa alkoi olla jo itselleni liikaa.
 |
| Hellettä ja ihmisiä piiloon puun katveeseen. |
Sitten jälleen rahahuolia. Riku oli taas siirtänyt tililleni
perjantaina rahaa, mutta emme ottaneet huomioon, että eihän se sieltä
viikonloppuna mihinkään siirry. Ja itsellänihän ei ole mukanani omia
pankkitunnuksia, luulin sen olevan jotenkin turvallisempaa… Päätimme lähteä
illalla syömään ja yritimme nostaa rahaa, mutta ei ei onnistunutkaan.
Riku alkoi heti selvittää asiaa tarkemmin: käteistä oli
juna-matkoihin (Interrail-lippumme päivämäärä umpeutui) ja evästä oli ostettu
onneksi paljon. Mutta ongelmia tulisi tuottamaan hostellin maksaminen
Münchenissa. Mutta ihana Meininger-ketju, sinä pelastit meidät! Saimme heti
selville, että Münchenissä on myös Meininger-hotelli. Riku selitti uskomattoman
tilanteemme respassa (joo, toisella tilillä on kyllä rahaa, mutta kun
pankkikortti on Suomessa, kun entinen syötiin Puolassa, toisella tilillä ei
rahaa, pankkikortti täällä mukana, mutta siinä ei ole luottokorttiominaisuutta,
rahaa siis on siirretty sinne tilille, mutta kun eivät ole vielä siirtyneet,
aijaa miksei? nokun Suomessa ne rahat ei siirry mihinkään viikonloppuna …) Ehkä
uskomattomin selitys ikinä! Mutta niin vain uskoivat ja sovittiin, että he
tarvitsevat luottokortin numerot ja skannatun kuvan. Ei muuta kuin soittamaan
ihanalle Elinalle Suomeen (sunnuntaiaamu, ainoa aamu jolloin siivoojan ei
tarvitse siivota) ja pyytämään, että voisitko mitenkään avata kirjekuoren,
tarkastaa kortin numerot ja vielä skannata kuvan kortista.
Homma oli siis hoidossa. Tänään aamulla Riku vielä jutteli
Salzburgin hotellin pomon kanssa, ja hän lupasi vielä soittaa Müncheniin ja
varmistaa, että luottokorttimaksu tällä tavalla on mahdollinen.
Niin sitä vain asiat selkeytyy. Aluksi kyllä meinasi iskeä
paniikki, että apua mitä nyt, mutta onneksi Riku tajusi heti kääntyä respan
puoleen. Palvelu oli todella ystävällistä ja ymmärtäväistä. Suosittelen tätä
Meininger-ketjua ihan oikeasti kaikille!
Tänä aamuna nautimme jälleen mahtavaa aamiasta, ja pian juna
lähtikin puksuttamaan kohti Müncheniä. Münchenin rautatieasema oli järkyttävän
iso, tai ainakin jos vertaa Krzyzin hikiseen juna-asemaan, jossa
puolalaismummot eivät olleet koskaan kohdanneet ulkomaalaisia. Kävin heti
turisti-infosta tarkistamassa pari asiaa, ja pääsimme Münchenin Meiningeriin.
Maksu sujui ongelmitta, mitään selityksiä ei enää tarvittu.
Illalla kävimme tutustumassa Münchenin keskustaan. Keskusaukiolla
oli meneillään musiikkiesityksiä, ja aukio oli täynnä olutta kittaavia ihmisiä.
Saksalaisuuden ytimessäkö? Kävimme jälleen syömässä (Mäkkärin kanasalaatti,
jes!) ja lähdimme English Garteniin, isoon puistoon lähellä Münchenin
keskustaa. Paikka olikin täynnä ihmisiä, ja lopulta eksyimme
ravintola-alueelle, jossa näkyi olevan aika paljon ihmisiä. ”Kuuluuko tuo humu
ja melu ihmisistä vai mitä täällä oikein tapahtuu?” Riku ihmetteli. Kyllä, se
kuului ihmisistä. Monen hehtaarin kokoinen alue oli täynnä ihmisiä, olutta ja
ihmisiä. Ja kaiken keskellä oli iso valkoinen screen. Kyllä, teimme samat kuin
Kroatiassa – eksyimme paikalle kisailtana.
 |
| München. |
 |
| Kiinalainen torni. |
 |
| Ja lössiä oli paljon... |
Suomalaisena tällaista jalkapallokulttuuria on vaikea
ymmärtää. Nämä ihmiset kai elävät jalkapallosta. Suomi menee sekaisin jääkiekon
maailmanmestaruudesta, nämä ihmiset menevät sekaisin joka ikisestä
jalkapallopelistä, ei tarvitse olla vielä mikään finaaliottelu.
 |
| Sinä yönä oli käyttöä polkupyörälle... |
Niin ja Saksa muuten voitti Tanskan 2-1, eli tänä yönä on
juhlat kaduilla.
Voihan ajanjuoksu ja aamuherätys, huomenna koittaa karu
todellisuus ja illalla saavumme Suomeen. Ei, itse asiassa tuntuu ihan hyvältä.
Tämä oli nyt taas tällainen iltapöpperössä kirjoitettu,
nauttikaahan kirjoitusvirheistä! Loppukoonnin ajattelin kirjoittaa sitten ihan
huolella ja ajatuksella, mutta sitä saatte varmasti odottaa parin päivän ajan.
Saksa kiittää ja kuittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti