Nukuimme aamulla ihanan pitkään! Meillä ei ollut mikään
kiire herätä! Olin niin väsynyt, etten edes kuullut, kun huonetoverimme tulivat
yöllä huoneeseen. Ei mitään hajua, mihin aikaan he ovat paikalle ilmaantuneet.
Päätimme lähteä vaeltamaan läheiselle vanhalle
linnoitukselle, Devinin linnaan. Otimme reittiohjeet internetistä, melko
lupaavaa, eikö… Siellä kuitenkin vaikuuteltiin, että reitti on todella
selkeästi merkitty.
Ensimmäinen ongelma tuli raitsikan kanssa. Emme tienneet,
millä asemalla jäisimme pois ja meinasimme aluksi lähteä väärään suuntaan. Pari
englannin kieltä taitavaa tyttöä kuitenkin neuvoi meille oikean suunnan ja
aseman, missä nousta pois. Asemalla yritin kysellä ihmisiltä, missä tarkalleen
ottaen olemme, koska maisema ei oikein hahmottunut, mutta mummot eivät
varmaankaan ymmärtäneet kysymystäni. He vain hokivat kaupunginosan nimeä, eivät
osanneet näyttää kartasta oikeaa kohtaa.
| Värikästä ja sitten hieman värittömämpää. |
Meillä oli tieto, että pitää kiivetä kirkolle. Kartan mukaan
alueella oli kaksi kirkkoa, ja lähdimme kävelemään toista kohti.
Neuvostoarkkitehtuuri vaihtuikin pian ihanaan vuoristokylätunnelmaan!
Ensimmäinen kirkko osoittautuikin pieneksi kappeliksi ja lähdimme toiselle
kirkolle. Söimme kirkon pihalla evästä ja päätimme kokeilla onneamme.
| Rakastan näitä vuoriston pikkukyliä! Mutta eivät taida asunnot olla halvimmasta päästä. |
Lähistöllä oli pari miestä, joilta kysyimme apua. Yksi
heistä osasi puhua saksaa, mutta kielen vaihtaminen englannista saksaan ei onnistunutkaan
minulta niin helposti. Saimme kuitenkin
selville, että meidän piti kääntyä tieltä oikealla.
Oikealle käännyimme ja lähdimme kulkemaan, mutta itse olin
kuitenkin hieman epävarma sijainnistamme. En nähnyt myöskään keltaisia
merkkejä, jotka polulla olisi pitänyt olla internet-sivujen mukaan. Lopulta
näimme keltaisen merkin, mutta se oli risteyksessä. Lähdimmekin isommalle
tielle, joka melko pian osoittautui vääräksi valinnaksi. Käveltyämme vastaan
tuli kuitenkin vanha pappa, jolta kysyimme lisää neuvoa. Hän yritti selittää
asiaa slovakiaksi, mutta tajusi heti, että emme ymmärtäneet mitään! Niinpä hän
otti omat puusauvansa mukaan ja lähti näyttämään reittiä! Olipa todella ystävällistä!
Löysimme jälleen polulle ja tajusimme, että olimme risteyksessä menneet väärään
suuntaa. Loppureitti olikin äärimmäisen selkeästi merkitty.
Vaiva kannatti. Pääsimme paratiisiin. Patikointia kesti
yhteensä ainakin kaksi tuntia, mutta ei se meitä yhtään haitannut!
Ja päämäärä oli vielä jotain uskomattomampaa. Voihan Tonava
kaunoinen!
![]() |
| Tonava ja Itävallan puoli |
![]() |
| Devinin linna |
Tulimme takaisin Bratislavaan bussilla ja lähdimme vielä
illalla syömään ulos. Jee, olemme pysyneet koko ajan budjetissamme ja välillä
voi vähän hemmotellakin itseään! Tosiaankin 60 euroa per päivä saa kuluttaa, ja
täällä Itä-Euroopassa se kyllä onnistuu. Vaatii vain sen, että ostaa paljon
halpaa ruokaa ja valikoi mahdolliset ravintolat tarkasti, maksaa yhdeltä yöltä
enintään 15 euroa per henkilö ja välttelee kaikkia paikkoja, missä on kalliit
pääsymaksut. Rahaa ei kuluteta juhlimiseen eikä krääsän ostamiseen. Tosin
postikortit aion ostaa jokaisesta maasta muistoksi.
Ja yhtä asiaa pyörittelen koko ajan päässäni: vessamummot!
Täällä on älyttömän siistit vessat, toki kun on vessamummot jatkuvasti pönttöjä
putsaamassa. Mutta kuka heidät on oikein palkannut? Vai onko se jonkinlainen
harrastus? Todella mielenkiintoinen ilmiö, jota voi pohtia aina silloin, kun ei
mitään muuta jaksa enää ajatellakaan.


