…siis ihan oikeasti mukavaa! Alku vaikuttaa hirveältä.
Eilisen illan pohdimme ja väänsimme ja käänsimme, minne
haluamme mennä. Aikataulut ja ajatukset eivät vain menneet yhteen. Ja jotenkin
me vain päädyimme, että tehdään suunnitelman vaihdos, noustaan Zagopaneen
menevään junaan. Zagopane??? Emme tiedä siitä mitään, siksi sinne on mentävä.
Lähdimme seitsemältä aamulla Krakovasta juna-asemalle.
Lähdimme nostamaan rahaa juuri siitä pankkiautomaatista, josta eilen kirjoitin.
Riku työnsi kortin automaattiin, ja se söi kortin rousk rousk hyväntuulisena.
Näytin rautatieasemalla niin onnettomalta, että joku ihminen tuli kysymään,
etsitkö turisti-infoa. Kyllä, etsin viatonta pankkikorttia, jonka
automaattilihansyöjä ahmaisi suuhunsa.
Adrenaliini virtasi ja teimme päätöksen yhdistellen
intuitiota ja ehkä vähän järkeäkin. Nousimme Etelä-Puolaan menevään junaan
tietäen, että käteistä on todella vähän. Pankkikortin kuolettajaukkeli Suomesta
osasi kertoa, että todennäköisesti kortti on päätynyt silppuriin (kyllä,
kuulostaa todella brutaalilta), mutta toki sen takia, että korttia ei enää
kukaan pääsisi missään nimessä käyttämään. Tulimme siihen päätökseen, että
lähdemme taas kohti tuntematonta ja toivomme parasta.
Juna puksutti monen tunnin ajan kohti etelää pysähtyen
jälleen joka ikisellä pikkuruisellakin asemalla. Maisemat olivat mahtavat ja aivan
erilaiset kuin pohjoisessa. Todella vihreää ja varakkaan näköistä.
Saavuimme Zagopaneen, heitimme tavarat hostellille ja etsimme
heti ensimmäiseksi pankkiautomaatin. Ja se oli mukava automaatti, sai
tyydytyksensä pienestä vierailusta ja sylkäisi kortin ulos. (Anteeksi, tuo oli
turhan härskiä.) Kun raha-asiat oli hoidettu mallikkaasti, aloin huomata,
millaiseen paratiisiin olimme päätyneet.
Miksi lähteä Alpeille kuluttamaan kaiken rahansa, jos saman
elämyksen saa monta kertaa halvemmalla Puolan ja Slovakian kauniissa
vuoristomaisemissa?
| Korkealla. |
Lähdimme ensimmäisenä kauppaan, ja teimme sapuskaa
hostellimme keittiössä. Ai niin, pakko mainita hostellistamme. Tämä on HELMI.
Ihanan vanha talo, narisevat portaat… En osaa kuvailla tätä paikkaa, katsokaa
kuvista! Ja kaikki tämä ihanuus vähän yli 20 eurolla. Alan nyt pikku hiljaa
oikeasti ymmärtää, millainen kiskurimeininki Suomessa on. Ihan oikeasti
asuminen ja eläminen Suomessa on SAIRAAN kallista. Jos jotain negatiivista
Suomessa on, niin korkeat hinnat. Toki on myönnettävä, että palkkatasokin on
paljon korkeammalla kuin täällä idässä, mutta hei haloo, kaatuuko meidän
kansantaloutemme siihen, jos kahvista velotettaisiin hieman pienempi hinta?
| Ihanaa arkkitehtuuria! |
| Ruokailuhuone. |
Anteeksi, tämä meni nyt taas raha-asioihin, enkä oikeasti
ymmärrä näistä yhtään mitään.
Lähdimme vuorille. Hostellin respasta neuvottiin lähimmälle
bussiasemalle ja siellä sitten odottelimme. Tihrustimme puolankielistä
aikataulupaperia, jonka mukaan bussin pitäisi pian saapua. Näytimme taas kai
niin avuttomilta, että joku paikallinen papparainen tuli puolaksi kyselemään,
mikä hätänä. Oletin automaattisesti, että ei tästä kommunikoinnista tule
mitään, mutta aloimme kuitenkin puhumaan. Ja vastaushan sieltä tuli
englanniksi, haparoiden mutta kuitenkin ymmärrettäväksi! Ilmeni, että mies oli
menossa samaan suuntaan ja hänen bussinsa pysähtyisi ennen omaa määränpäätämme.
Ystävällisesti hän sanoikin, että meidän kannattaisi hypätä kyytiin, niin hän
voi pyytää kuskia pysähtymään sinne, missä meidän kannattaisi jäädä pois.
Ja Zagopanolainen paikallisbussi. Ei se ole bussi vaan
tilataksi. Eikä mikään suomalainen tilataksi, vaan rähjäisempi sellainen.
Sanoisinko että siinä oli tunnelmaa. Pappa keskusteli kuskin kanssa ja selitti
meille, että pysäkiltä, jossa jäisimme pois, lähtisi toinen bussiautomikälie
kohti määränpäätämme. Kyllä palvelu pelasi, kuskikin huikkasi, että tässä
päätepysäkkinne. Ilmeisesti meillä on nyt väärä käsitys puolalaisten
kielitaidosta. Kyllä jotkut kieliä osaavat ja ihan kunnollakin. (Paremmin siis
kuin minä.)
Vuorten juurella tuli taas kieliongelmia. Olisimme halunneet
jäädä vuoristohissistä pois keskitasanteella ja kävellä alas. Saimme kuitenkin
liput sekä ylös että alas. Kyllä meinasi minulla housut tutista. Kun saavuimme
tasanteelle, huomasin järkytyksekseni, että todellakin, tässä oli nyt se
tasanne, josta voisi jäädä pois, mutta matka vielä jatkuu. Ihan oikeasti en ole
koskaan mennyt vuoristohissillä noin korkealle. Siis edellinen ja ensimmäinen
kertahan oli juuri Saksassa 2009, mutta se oli todella pliisua tähän
verrattuna.
Vuoren huipulla oli lyhyitä patikointireittejä. Antakoon
kuvien puhua jälleen puolestani.
Vuoriseikkailun jälkeen päädyimme Zagopanen kävelykadulle.
Ja olimme hullaantua. En ole koskaan oikeasti ajatellut, että Euroopan eri
kolkista löytyy tällaisia ihanuuksia. Kuka teistä on oikeasti joskus käynyt
Zagopanessa? Ei kukaan. En itsekään vielä muista edes kaupungin nimeä, vaan se
on aina tarkastettava. Alue on puolalaisten suosituinta laskettelu- ja
retkeilyaluetta. Me nautimme, nautimme ja nautimme. Ei mistään, ei mistään
kuulu suomen kieltä!
Ennen hostelliimme tuloa kävimme vielä paikallisella
hautausmaalla. Eihän sellainen meininki suomalaiseen kulttuuriin sovellu, mutta
kyllä, minut ne haudat pysäyttivät.
Ja vielä tästä pankkikortista. Asiat ovat lutviutuneet
paikoilleen. Isompia ongelmia tämän asian kanssa ei onneksi ole. Välillä on huonoja hetkiä, mutta palkinto odottaa aina jossakin. Suosittelen tätä matkailumuotoa kaikille, jotka haluavat kokeilla, miltä tuntuu heittäytyminen. Junalla pääsee mihin tahansa, Aurinkomatkoilla vain tiettyihin paikkoihin. Kerran elämässä tämä on hyvä kokea, sitten voi taas turvautua valmismatkoihin. :) Rikun sanoin: "Onneks me ollaan täällä, ei missään aurinkorannikolla."
Onneksi, onneksi, voi aina laittaa kädet ristiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti