| Hei hei, Zakopane! |
Vaihdoimme Krakovassa junaa Auschwitziin, ja hieman meinasi tulla
kiire. Riku totesikin, ettei ymmärrä, miten ihmeessä pystyn kipittämään
pienillä kintuillani niin lujaa vauhtia eteenpäin. Oli kuulemma vaikeuksia
pysytellä perässä. Rinkasta on muuten tehtävä välihuomatus: tähän tottuu päivä
päivältä paremmin. Pitkiä matkoja ei ole onneksi tarvinnut taivaltaa, vain
muutamia kilometrejä kerrallaan. Kävelemisen kanssa on enemmän ongelmia Rikulla
kuin minulla. Tämä ei siis johdu siitä, että olisin jotenkin äärimmäisen
kestävä tyyppi, vaan Rikun maiharit ovat yksinkertaisesti aivan surkeat. Minä
olen selvinnyt yhdellä säälittävällä rakolla varvastaipeessa (vai miten nyt
sitten sanotaankin), kun taas Riku joutuu paketoimaan jalkojaan ennen matkalle
lähtöä.
Liikuntatieteellisestä luennosta sitten kielitieteeseen.
Auschwitzhan on vain saksalaisten antama nimitys paikalle, puolalaisille paikka
on aina ollut Oswiecim. Oswiecimiin saavuttaessa sitä jotenkin hämmästyi, että
hei, tämähän on tavallinen pikkukaupunki muiden joukossa! Ainoa erikoisuus on
maailman kuuluisin keskitysleirimuseo. Miltä tuntuisi asua tuossa kaupungissa?
Paikalliset eivät koskaan varmasti ajattele asiaa sen kummemmin. Se tietää
heille lisää turisteja ja uteliaita ja ärsyttäviäkin kysymyksiä. Ai ihan
oikeastiko te asutte siellä keskitysleirillä, eikö siellä ole aika karmaiseva
tunnelma? Ettekö te haluaisi muuttaa pois niin hirvittävästä paikasta?
Toinen ajatus, mikä nousi päällimmäisenä mieleen: siellä oli
niin, niin kaunista. Lämpötila kohosi jälleen hellelukemiin, aurinko paistoi
pilvettomältä taivaalta, linnut lauloivat ja puut huojuivat tuulessa.
Lauloivatko linnut silloinkin, kun siellä raadettiin? Oli niin epäluonnollista,
ei Auschwitzissä pidä olla tällaista – siellä pitää leijua jatkuvasti jumalan
viha, taivas pysyä tummana ja tihuttaa märkää ja kosteaa vettä juutalaisten
päälle.
| Ja linnut lauloivat. |
Auschwitzistä on muodostunut varmastikin tietynlainen myytti
ihmisten keskuuteen – se tietyllä tavalla symbolisoi ihmisen raakuutta ja
pahuutta, mutta eihän paikassa itsessään ole mitään pahaa. Maailma on kuitenkin
täynnä paikkoja, joissa on tapahtunut yhtä hirveitä raakuuksia kuin
Auschwitzissäkin. Tuntuukin siltä, että joudumme lähtemään kauas omasta
elinpiiristämme, jotta voimme nähdä, millaisia asioita ihminen on pystynyt
toteuttamaan.
| Kenkiä, kenkiä ja kenkiä |
Menipä vakavaksi. Tästäa aiheesta voisin loruilla vaikka
miten pitkään. Ehkä se onkin museon tärkein tehtävä: herättää ihmettelemään.
Brutaaliin mässäilyyn ei mielestäni museossa sorruttu.
Vedottiin tunteisiin, oli esillä kenkiä, vaatteita, lasten leikkikaluja,
inhottavia valokuvia, mutta asiaa ei paisuteltu liikaa. Voisinkin kuvitella,
että museon toimintaperiaate on itsessään jo se, että ihmiset kyllä pysähtyvät
asian äärelle, ei siitä tarvitse tehdä mitään valoshow´ta.
| Ja sitä kun itse valittaa, jos on liian ohut tyyny ja liian paksu peitto ja pikkuisen liian kylmä ja sitten kuuma ja... |
Emme käyneet Auschwitzin 2 –alueella, eli varsinaisella
kuolemanleirillä. Ehkä ihan hyvä niin. Minulle itselleni kyllä riitti työleirin
kidutuskammioiden näkeminen.
Hyppäsimme illalla Krakovaan menevään junaan, ja Krakovasta
lähdimme kohti Bratislavaa. Bratislavan juna olisi kyllä mennyt Oswiecimin
kautta, mutta en halunnut jäädä alkuyöksi odottelemaan Oswiecimin
juna-asemalle. Junalla kun voi matkustaa niin paljon kuin huvittaa, ajattelimme
tappaa aikaa mieluummin junan penkeissä kuin juna-aseman kovilla penkeillä.
Bratislavan junassa törmäsimme kahteen suomalaistyttöön,
jotka olivat myös interrailaamassa. Jaoimme kokemuksia Puolasta ja Berliinistä
ja tuntemukset olivat hyvin samanlaisia: Puolassa ei osata puhua englantia ja
junalippujen varaussysteemi on aivan käsittämätön. Tytöillä oli ollut myös
melkoisia ongelmia erään hostellin löytämisessä – lopulta hostellia ei oltu
löydetty ollenkaan.
Tytöt kertoivat myös, kuinka he olivat tavanneet
suomalaispojan, joka oli elämänsä ensimmäistä kertaa interrailaamassa – ja ulkomailla!
Hän oli kuulemma ollut todella avuton! Hän ei aikonut käydä kuin euromaissa
(vaihtaminen ilmeisesti liian hankalaa), käyttää samaa hotelliketjua, ei
tiennyt mitään perusasioista ulkomailla matkailusta (mistä saada puhdasta
vettä) jne. Kaiken huipuksi hän joi vain sellaista olutta, mitä löytyi myös
Suomesta.
Kuulosti todella mielenkiintoiselta. En mitenkään halua
loukata tai irvailla, mutta en ymmärrä, miksi lähteä reissuun, jos ei ole
oikeasti valmis tai ottanut asioista millään tavalla selvää. Toivottavasti
kuitenkin selviää reissustaan.
Meidän piti vaihtaa yöllä junaa, vaikka paikallisen VR:n
nettisivut väittivät, että yhteys on suora. Vähän jänskätti yöllä junan
vaihtaminen, mutta olen vain niin maalaistollo, etten oikeasti ymmärrä, että
Keski-Euroopassa rautatieasemat ovat öisinkin auki ja lippuja myydään
vuorokauden ympäri. Paikkalippujen varaaminen on jäänyt todella hämäräksi
meille. Tiedämme, että esim. nukkumapaikat on varattava, mutta jokaisella
rautatieasemalla virkailija on vain pudistanut päätään ja sanonut ”no no!”.
Sinällään ihan mielenkiintoista. Virkailijat eivät pysty millään tavalla
asioimaan ulkomaalaisten kanssa, joita täällä liikkuu ihan hirveästi ja tuntuu
muutenkin, että järjestelmä on jotenkin kummallinen.
| Juna-asemalla on aikaa miettiä. |
Saavuimme ennen kuutta Bratislavaan, löysimme hostellin ja
löytyi nukkumapaikkoja! Kävimme kaupassa ostamassa ruokaa ja voi JUMPE,
kiertelin ja kaartelin ja lopulta löytyi gluteenittomia leipiä ja muffinsseja!
Olisin voinut itkeä ilosta! Puolassa elimme puoli-ilmaiseksi, mutta kukaan ei
tiennyt keliakasta eikä edes puhunut englantia. Täällä tilanne on hieman
toisenlainen: gluteenitonta löytyy, jos jaksaa etsiä ja kielitaitokin vaikuttaa
hieman paremmalta. Mutta voihan euro ja kallistunut hintataso! Tietyt
elintarvikkeet ovat toki paljon halvempia kuin Suomessa, mutta hyvää vauhtia ne
hinnat nousevat, siitä voi olla varma…
| Aamupala. |
Yritimme nuokkua oleskelutilassa ja kävimme kävelemässä
vanhassakaupungissa ennen kuin pääsimme huoneeseemme. Vanhakaupunki, voi se oli
kaunis ja uskokaa tai älkää, täällä on älyttömän persoonallisia matkamuistoja!
Olen monessa kaupungissa käynyt ja aiheet pysyvät samana, mutta täältä löytyi
jotain erilaista!
| Sydän sydän sydän. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti