sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

20 vinkkiä reppureissaajille


Olemme olleet Suomessa nyt vajaan viikon. Matkustaminen kotiin sujui ilman suurempia ongelmia. Vaihdoimme konetta Berliinin Tegelissä, joka onkin jo minulle tuttu paikka. Vaihdoin siellä konetta edellisen kerran kesällä 2009, kun olin matkalla Stuttgartiin. AirBerlinin terminaali oli edelleenkin yhtä ruma teollisuushalli kuin kolmisen vuotta sitten. Vessoista minulle muistui heti mieleen, kuinka siivooja kutsui minua madameksi ja pyysi tulemaan hetken päästä uudelleen, kunhan vessat saataisiin siivottua. Nyt ei ollut siivoojia paikalla, mutta tilanne syöksyi heti tietoisuuteeni.

Pitää muuten kehua Tegelin ruokatarjontaa! Yleensähän lentokentillä on sairaan kallista ruokaa, mutta Tegel tarjosi uuniperunoita, keittoa ja salaatteja alle viiden euron. Ahmin onnellisena jättisuuren uuniperunan ja paljon kermaviilikastiketta. Harvoin saa gluteenitonta niin halvalla lentokentän ravintoloissa.

Tikkurilassa kävimme syömässä paikallisessa Raxissa. Olin aivan hämmentyä: ihmiset ymmärtävät mitä sanon ja tekevät gluteenittoman pitsan käden käänteessä. Ihanaa, mahtavaa, miten kiva oli tulla Suomeen! Saavuimme keskiyöllä Jyväskylään ja hämmästyin siitä, kuinka ihanan vehreää kaupungissa oli. Ero kesäkuisessa Jyväskylässä oli huomattava toukokuiseen Jyväskylään.

Heti seuraavana aamuna itselleni nousi kuume ja nukuin melkein koko päivän. Mahatauti ei onneksi iskenyt, mutta maha muuten vain valitteli koko ajan enkä pystynyt syömään paljon ollenkaan. Torstaina raahauduin töihin. Alku vähän tökki, mutta sitten kun sai moppiin vauhtia, alkoivat työtkin sujumaan. Perjantaina olo oli jo melko hyvä, ja juhannuksen vietinkin Haminassa ihanien naisten seurassa herkkuja mässäilen. Rikun vuoro sairastua tulikin sitten eilen. Jotain stressin laukeamista, bakteerikannan vaihtelua tai virusta tämä on. Onneksi ei kuitenkaan mitään vakavaa.

Ohjeita ja vinkkejä

Seuraavaksi listaan ohjeita ja vinkkejä, joista saattaisi olla hyötyä muillekin reppureissaajille. Tämä ei ole mikään yleispätevä lista vaan ennemminkin luettelo asioista, mitä meille tuli reissun aikana mieleen. Parhaiten oppii virheistä, mutta ihan koko ajan ei tarvitsisi mokailla. Toivottavasti tästä on teille apua.

1. Älä todellakaan ota mitään matkaoppaita mukaan. En minäkään ottanut ja pärjäsin ihan hyvin.
2. Ota mukaan vähintään yksi munalukko ja mahdollisesti myös ketjua. Hostellien säilytyskaapeissa ei tietenkään ole valmiita lukkoja. Näin voi lähteä levollisin mielin seikkailemaan eikä tarvitse miettiä, ollaanko omia tavaroita juuri pöllimässä vai ei.
3. Matkaan kannattaa ottaa vähintään kaksi pankkikorttia, joissa on luottokorttiominaisuus (Visa, MasterCard tai VisaElectron, jossa on erikseen sovittuna luottokorttiominaisuus, kuten siis Rikulla). Jos toinen pankkikortti ryöstetään tai sen popsii suuhunsa pankkiautomaatti, toiselta kortilta löytyy vielä luottoa. Hyvä hätävara on PayPal, joka pelasti ainakin meidät. Sillä pystyimme varaamaan osan hostelleista, vaikkei luottokorttia ollutkaan. Luottokortin voi siis myös saada opiskelija, mutta siinä on silloin tietyt ehdot. Muista myös, että kaikki pankkiautomaatit eivät välttämättä anna sinulle syystä tai toisesta rahaa, vaikka olisivat kuinka kansainvälisiä.
4. Kirjoita muistiin tilinumerot, jos pitää siirtää rahaa toisen tilille.
5. Harkitse tarkkaan, otatko verkkopankin tunnukset mukaasi. Meillä oli mukana Rikun tunnukset muttei minun. Luulin tämän olevan turvallisuustekijä. Ongelmia tulee, jos pankkikortti pitää tosiaankin kuolettaa ja rahaa pitää sitten siirtää tililtä toiselle. En päässyt kertaakaan tarkastamaan oman tilini saldoa, ja tästähän muodostui pieni ongelma.
6. Lue kaikessa rauhassa ulkoministeriön maakohtaiset tiedotteet. Ota ihan vain varmuuden vuoksi suurlähetystöjen puhelinnumerot ja ulkoministeriön päivystysnumero kännykän muistiin. Jos raha-asiat olisivat mutkistuneet niin paljon, ettemme olisi meinanneet päästä Suomeen, olisimme varmastikin kysyneet ensimmäiseksi neuvoa suurlähetystöstä.
7. Pankkikortin kuoletusnumero myös kännykän muistiin. Tilanteen ollessa päällä oli huojentavaa, että se löytyi sieltä nopeasti.
8. Mieti, otatko mukaan läppärin. Meillä se oli mukana. Tämä mahdollisti blogini kirjoittamisen. Kaikissa hostelleissa langaton verkko oli ilmaista, kunhan sitä käytti omalla koneella. Joissakin hostelleissa hostellin omien tietokoneiden käyttö oli maksullista, joissakin ilmaista. Käytimme nettiä todella paljon: varasimme hostellit, katsoimme juna-aikataulut, tutustuimme nähtävyyksiin jne. Huolettomampi matkailija pärjää paljon vähemmälläkin käytöllä. Vaihtoehto on, että ostaa Thomas Cookin juna-aikataulukirjasen. Siitä löytyy kaikki Euroopan juna-aikataulut.
9. Muista pitää vettä aina mukana! Pullotettu vesi oli ylipäänsä todella halpaa Euroopassa. Juo mieluummin sitä kuin hanavettä, siitä kun ei koskaan tiedä.
10. Pidä ensiapupakkausta mukana silloin, kun uskot sitä tarvitsevasti, esim. vaelluksilla ja muutenkin maastossa. Meillä se oli aina hostellihuoneessa. Järkevää? Onneksi käärmeet eivät pistäneet.
11. Laita rinkkaan jätesäkki, ennen kuin pakkaat sen. Rinkat eivät  kuitenkaan ole vedenpitäviä, mutta jätesäkki estää pahimmat vuodot. Ota mukaan myös muutamia pienempiä muovipusseja.
12. Linkkari tai muu monitoimityökalu on melkeinpä välttämätön. Sillä pilkkoo vesimelonit, avaa muovipakkaukset ja leikkaa laastarit.
13. Älä usko ensimmäiseen vastaantulijaan tai ressureissaajia auttavaan huoneistomyyjiin. Osta kaikki liput ja tiketit virallisista lipunmyyntipisteistä, älä mistään pikkukojuista tai ihmisten käsistä. Liikkeellä on ylihinnoiteltuja ja epäkelpoja lippuja.
14. Paikalliset voivat olla rosvoja tai huijareita, mutta toisaalta paikalliset ihmiset yleensä pelastavat kiperimmissä tilanteissa, neuvovat oikeaan bussiin, opastavat hostellille jne. Älä koskaan epäröi pyytää apua. Koskaan ei voi tietää, kuka osaa englantia ja kuka ei. Isommassa ihmisjoukossa on yleensä kuitenkin aina yksi, joka osaa edes vähän englantia ja voi yrittää tulkata.
15. KAIKKI kielitaito on hyödyksi. Jos osaat edes vähäsen jotain muuta kuin englantia, käytä tätä taitoasi. Saksassa puhuin paljonkin saksaa. Saksaa osataan myös monissa Euroopan turistikohteissa. Varsinkin vanhat ihmiset osaavat usein saksaa eivätkä englantia. Näin oli esimerkiksi Dubrovnikissa ja omassa majapaikassamme. Papparainen ja minä selvitimme asiat saksaksi, hyvin takkuillen, mutta kuitenkin. Rikun vähäinen venäjän kielen taito oli myös hyödyksi. Slaavilaisissa kielissä monet sanat muistuttavat toisiaan, ja Riku tunnistikin sanoja sieltä sun täältä. Näin pääsimme ainakin perille siitä, mistä aiheesta henkilö yrittää puhua.
16. Käytä kehonkieltä. Vaikka sanoja ei ymmärretä, voi silti kommunikoida. Kaikkein tärkeintä on tunne aidosta vuorovaikutuksesta: kaupan kassa puhuu omaa kieltään ja minä vastaan englanniksi. Vuorovaikutus on läsnä, vaikkei yhteistä kieltä löytyisikään.
17. Arvosta toisten kulttuuria ja pidä mielessä turismin negatiiviset seuraukset. Ne joutsenet eivät ole siellä järvellä sinua varten. Käytä vettä säästeliäästi, älä roskaa luontoa ja noudata paikallisten ohjeita.
18. Jaa turhautumista ja innostuneisuuttasi muiden reilaajien kanssa. Et ole yksin kokemustesi kanssa.
19. Muista syödä, juoda, nukkua ja välillä peseytyä! Unohda valtion ravitsemussuositukset ja vuorokausirytmisi, mutta montaa vuorokautta ei kannata valvoa, montaa päivää ei kannata vetää riisikakuilla.
20. Välillä tulee ongelmatilanteita, jolloin oikein ratkaisun löytäminen voi tuntua vaikelta. Luota silloin vaistoosi ja uskalla heittäytyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti