Olemme olleet Suomessa nyt vajaan viikon. Matkustaminen
kotiin sujui ilman suurempia ongelmia. Vaihdoimme konetta Berliinin Tegelissä,
joka onkin jo minulle tuttu paikka. Vaihdoin siellä konetta edellisen kerran
kesällä 2009, kun olin matkalla Stuttgartiin. AirBerlinin terminaali oli
edelleenkin yhtä ruma teollisuushalli kuin kolmisen vuotta sitten. Vessoista
minulle muistui heti mieleen, kuinka siivooja kutsui minua madameksi ja pyysi
tulemaan hetken päästä uudelleen, kunhan vessat saataisiin siivottua. Nyt ei
ollut siivoojia paikalla, mutta tilanne syöksyi heti tietoisuuteeni.
Pitää muuten kehua Tegelin ruokatarjontaa! Yleensähän
lentokentillä on sairaan kallista ruokaa, mutta Tegel tarjosi uuniperunoita,
keittoa ja salaatteja alle viiden euron. Ahmin onnellisena jättisuuren
uuniperunan ja paljon kermaviilikastiketta. Harvoin saa gluteenitonta niin
halvalla lentokentän ravintoloissa.
Tikkurilassa kävimme syömässä paikallisessa Raxissa. Olin
aivan hämmentyä: ihmiset ymmärtävät mitä sanon ja tekevät gluteenittoman pitsan
käden käänteessä. Ihanaa, mahtavaa, miten kiva oli tulla Suomeen! Saavuimme
keskiyöllä Jyväskylään ja hämmästyin siitä, kuinka ihanan vehreää kaupungissa
oli. Ero kesäkuisessa Jyväskylässä oli huomattava toukokuiseen Jyväskylään.
Heti seuraavana aamuna itselleni nousi kuume ja nukuin
melkein koko päivän. Mahatauti ei onneksi iskenyt, mutta maha muuten vain
valitteli koko ajan enkä pystynyt syömään paljon ollenkaan. Torstaina
raahauduin töihin. Alku vähän tökki, mutta sitten kun sai moppiin vauhtia,
alkoivat työtkin sujumaan. Perjantaina olo oli jo melko hyvä, ja juhannuksen
vietinkin Haminassa ihanien naisten seurassa herkkuja mässäilen. Rikun vuoro
sairastua tulikin sitten eilen. Jotain stressin laukeamista, bakteerikannan
vaihtelua tai virusta tämä on. Onneksi ei kuitenkaan mitään vakavaa.
Ohjeita ja vinkkejä
Seuraavaksi listaan ohjeita ja vinkkejä, joista saattaisi
olla hyötyä muillekin reppureissaajille. Tämä ei ole mikään yleispätevä lista
vaan ennemminkin luettelo asioista, mitä meille tuli reissun aikana mieleen.
Parhaiten oppii virheistä, mutta ihan koko ajan ei tarvitsisi mokailla.
Toivottavasti tästä on teille apua.
1. Älä todellakaan ota mitään matkaoppaita mukaan. En
minäkään ottanut ja pärjäsin ihan hyvin.
2. Ota mukaan vähintään yksi munalukko ja mahdollisesti myös
ketjua. Hostellien säilytyskaapeissa ei tietenkään ole valmiita lukkoja. Näin
voi lähteä levollisin mielin seikkailemaan eikä tarvitse miettiä, ollaanko omia
tavaroita juuri pöllimässä vai ei.
3. Matkaan kannattaa ottaa vähintään kaksi pankkikorttia,
joissa on luottokorttiominaisuus (Visa, MasterCard tai VisaElectron, jossa on
erikseen sovittuna luottokorttiominaisuus, kuten siis Rikulla). Jos toinen
pankkikortti ryöstetään tai sen popsii suuhunsa pankkiautomaatti, toiselta
kortilta löytyy vielä luottoa. Hyvä hätävara on PayPal, joka pelasti ainakin
meidät. Sillä pystyimme varaamaan osan hostelleista, vaikkei luottokorttia
ollutkaan. Luottokortin voi siis myös saada opiskelija, mutta siinä on silloin
tietyt ehdot. Muista myös, että kaikki pankkiautomaatit eivät välttämättä anna
sinulle syystä tai toisesta rahaa, vaikka olisivat kuinka kansainvälisiä.
4. Kirjoita muistiin tilinumerot, jos pitää siirtää rahaa
toisen tilille.
5. Harkitse tarkkaan, otatko verkkopankin tunnukset mukaasi.
Meillä oli mukana Rikun tunnukset muttei minun. Luulin tämän olevan
turvallisuustekijä. Ongelmia tulee, jos pankkikortti pitää tosiaankin kuolettaa
ja rahaa pitää sitten siirtää tililtä toiselle. En päässyt kertaakaan
tarkastamaan oman tilini saldoa, ja tästähän muodostui pieni ongelma.
6. Lue kaikessa rauhassa ulkoministeriön maakohtaiset
tiedotteet. Ota ihan vain varmuuden vuoksi suurlähetystöjen puhelinnumerot ja
ulkoministeriön päivystysnumero kännykän muistiin. Jos raha-asiat olisivat
mutkistuneet niin paljon, ettemme olisi meinanneet päästä Suomeen, olisimme
varmastikin kysyneet ensimmäiseksi neuvoa suurlähetystöstä.
7. Pankkikortin kuoletusnumero myös kännykän muistiin.
Tilanteen ollessa päällä oli huojentavaa, että se löytyi sieltä nopeasti.
8. Mieti, otatko mukaan läppärin. Meillä se oli mukana. Tämä
mahdollisti blogini kirjoittamisen. Kaikissa hostelleissa langaton verkko oli
ilmaista, kunhan sitä käytti omalla koneella. Joissakin hostelleissa hostellin
omien tietokoneiden käyttö oli maksullista, joissakin ilmaista. Käytimme nettiä
todella paljon: varasimme hostellit, katsoimme juna-aikataulut, tutustuimme
nähtävyyksiin jne. Huolettomampi matkailija pärjää paljon vähemmälläkin
käytöllä. Vaihtoehto on, että ostaa Thomas Cookin juna-aikataulukirjasen. Siitä
löytyy kaikki Euroopan juna-aikataulut.
9. Muista pitää vettä aina mukana! Pullotettu vesi oli
ylipäänsä todella halpaa Euroopassa. Juo mieluummin sitä kuin hanavettä, siitä
kun ei koskaan tiedä.
10. Pidä ensiapupakkausta mukana silloin, kun uskot sitä
tarvitsevasti, esim. vaelluksilla ja muutenkin maastossa. Meillä se oli aina
hostellihuoneessa. Järkevää? Onneksi käärmeet eivät pistäneet.
11. Laita rinkkaan jätesäkki, ennen kuin pakkaat sen. Rinkat
eivät kuitenkaan ole vedenpitäviä, mutta
jätesäkki estää pahimmat vuodot. Ota mukaan myös muutamia pienempiä
muovipusseja.
12. Linkkari tai muu monitoimityökalu on melkeinpä
välttämätön. Sillä pilkkoo vesimelonit, avaa muovipakkaukset ja leikkaa
laastarit.
13. Älä usko ensimmäiseen vastaantulijaan tai
ressureissaajia auttavaan huoneistomyyjiin. Osta kaikki liput ja tiketit
virallisista lipunmyyntipisteistä, älä mistään pikkukojuista tai ihmisten
käsistä. Liikkeellä on ylihinnoiteltuja ja epäkelpoja lippuja.
14. Paikalliset voivat olla rosvoja tai huijareita, mutta
toisaalta paikalliset ihmiset yleensä pelastavat kiperimmissä tilanteissa,
neuvovat oikeaan bussiin, opastavat hostellille jne. Älä koskaan epäröi pyytää
apua. Koskaan ei voi tietää, kuka osaa englantia ja kuka ei. Isommassa
ihmisjoukossa on yleensä kuitenkin aina yksi, joka osaa edes vähän englantia ja
voi yrittää tulkata.
15. KAIKKI kielitaito on hyödyksi. Jos osaat edes vähäsen
jotain muuta kuin englantia, käytä tätä taitoasi. Saksassa puhuin paljonkin
saksaa. Saksaa osataan myös monissa Euroopan turistikohteissa. Varsinkin vanhat
ihmiset osaavat usein saksaa eivätkä englantia. Näin oli esimerkiksi
Dubrovnikissa ja omassa majapaikassamme. Papparainen ja minä selvitimme asiat
saksaksi, hyvin takkuillen, mutta kuitenkin. Rikun vähäinen venäjän kielen
taito oli myös hyödyksi. Slaavilaisissa kielissä monet sanat muistuttavat
toisiaan, ja Riku tunnistikin sanoja sieltä sun täältä. Näin pääsimme ainakin
perille siitä, mistä aiheesta henkilö yrittää puhua.
16. Käytä kehonkieltä. Vaikka sanoja ei ymmärretä, voi silti
kommunikoida. Kaikkein tärkeintä on tunne aidosta vuorovaikutuksesta: kaupan
kassa puhuu omaa kieltään ja minä vastaan englanniksi. Vuorovaikutus on läsnä,
vaikkei yhteistä kieltä löytyisikään.
17. Arvosta toisten kulttuuria ja pidä mielessä turismin
negatiiviset seuraukset. Ne joutsenet eivät ole siellä järvellä sinua varten.
Käytä vettä säästeliäästi, älä roskaa luontoa ja noudata paikallisten ohjeita.
18. Jaa turhautumista ja innostuneisuuttasi muiden
reilaajien kanssa. Et ole yksin kokemustesi kanssa.
19. Muista syödä, juoda, nukkua ja välillä peseytyä! Unohda
valtion ravitsemussuositukset ja vuorokausirytmisi, mutta montaa vuorokautta ei
kannata valvoa, montaa päivää ei kannata vetää riisikakuilla.
20. Välillä tulee ongelmatilanteita, jolloin oikein
ratkaisun löytäminen voi tuntua vaikelta. Luota silloin vaistoosi ja uskalla
heittäytyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti